زخم مقعد

روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

زخم مقعد دو نوع حاد و مزمن دارد . در نوع حاد ، زخم سطحي است و با درمان دارويي بهبود حاصل مي شود . افراد مبتلا به انواع زخم يا شقاق مزمن مقعد سابقه چندين مرتبه درد هاي مشابه دارند و زخم آنها عمقي است و با برجستگي در مجاور مقعد همراه است. درمان اين گروه افراد مشكل تر است و به جراحي نياز پيدا مي كنند
علت زخم مقعد، ايجاد خراشيدگي در پوست مقعد به دنبال اسهال طولاني مدت يا يبوست است . اين خراشيدگي باعث انقباض عضله داخلي مقعد مي شود واين انقباض باعث ايجاد درد شديد مي گردد.
علائم زخم مقعد
افراد مبتلا به زخم مقعد معمولا" با درد درمان شقاق هنگام اجابت مزاج مراجعه مي كنند و گاهي نيز از خروج چند قطره خون همزمان با اجابت مزاج شاكي هستند . بعضي از بيماران از درد شديدي كه چند ساعت پس ازاجابت مزاج تداوم دارد شاكي هستند . البته بايد بيماران بدانند كه عليرغم درد شديد و همراهي با خونريزي ، زخم مقعد بيماري خطرناكي نمي باشد .
روش هاي درمان زخم مقعد
جهت درمان زخم يا درمان شقاق  بايد سيكل درد، اسپاسم و ايسكمي شكسته شود. اولين قدم درماني تجويز ملين هايي است كه مدفوع را حجيم و شل مي كنند و همراه با آن نشستن در لگن آبگرم را توصيه مي كنيم. در اين مرحله تجويز پماد آنتي هموروئيد (حاوي مواد بيحس كننده ، كورتون و مواد نرم كننده مي باشد) و يا ژل ليدوكائين مي تواند كمك كننده باشد. اغلب موارد شقاق حاد با چنين درماني بهبود مي يابند. در صورتيكه پاسخ درماني كافي گرفته نشد، و يا شقاق از نوع مزمن بود، مي توان از داروهاي ديگري استفاده كرد.
نيتروگليسيرين با همان مكانيسمي كه عضلات صاف عروق كرونر را شل مي كند مي تواند عضله اسفنكتر داخلي را هم شل كرده و از اسپاسم خارج كند. پماد %۰٫۲ (دو دهم درصد) آن براي درمان شقاق مقعد استفاده ميشود و معتقدند يك اسفنكتروتومي شيميايي موقت ايجاد مي كند. علاوه بر آن خونرساني آنودرم را نيز افزايش مي دهد. از معايب آن ايجاد سر درد است و بهتر است در حالت خوابيده استفاده شود. در ايران گاهي به اشتباه به بيمار پماد%۲ (دو درصد) داده ميشود كه سردرد بسيار شديدي ايجاد ميكند. پماد ايزوسوربايد و يا ديلتيازم موضعي و خوراكي نيز مي توانند با مكانيسم مشابه به بهبود شقاق كمك كنند و سر درد هم ايجاد نمي كنند. درمان دارويي شقاق مزمن در حدود ۶۰% موارد موثر است.
براي درمان شقاق  زخم (شقاق ) مقعد هرچه زودتر اقدام شود موفقيت بيشتري در پي خواهد داشت لذا توصيه ميشود به محض اينكه دچار درد و سوزش در اين ناحيه شديد ، اين اقدامات را انجام دهيد:
۱- عامل اصلي ايجاد زخم مقعد يعني يبوست را از بين ببريد، خوردن سبزيها و ميوه هاي فراوان و يك تا دو قاشق روغن زيتون در روز، و خوردن يك ليوان شير يا آب ولرم در ابتداي روز ميتواند براي رفع يبوست به شما كمك كند.
۲-روزي ۲ باربه مدت ۱۰ دقيقه در لگن آب گرم بنشينيد ، آبي كه به اين منظور استفاده ميكنيد بايد تميز و گرم باشد ( در حدي كه باعث سوختگي نشود) اما نياز به ماده ضد عفوني يا جوشاندن آب نيست. پس از بلند شدن از لگن به آرامي خود را خشك نموده و از پمادي كه پزشك بواسير تجويز مينمايد به مقدار كم فقط در ناحيه ابتداي مقعد(نه داخل آن) استفاده نماييد.( معمولاَ پماد تريامسينولون يا هيدروكورتيزون براي اين مورد توصيه ميشود.)
۳-از يك مسكن مانند استامينوفن براي كاهش درد شقاق  استفاده كنيد زيرا درد شديد باعث گرفتگي عضله‌ي مقعد و تشديد زخم ميشود.
۴- از خوردن غذاهاي محرك مانند فلفل، ادويه جات، چائي غليظ ، نسكافه و كاكائو خود داري نماييد.
۵- در صورتيكه درد و يا خونريزي با اين اقدامات برطرف نشد در اولين فرصت به پزشك متخصص درمان شقاق  و زخم مقعد مراجعه كنيد تا اقدام لازم صورت پذيرد.
 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.