كلياتي در مورد شقاق مقعد

روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

شقاق  مقعد يا فيشر ، همان زخم يا ترك خوردگي انتهاي روده است كه معمولاً با درد و يا سوزش شديد در اين ناحيه همراه است.

علت اصلي اين زخم ها يبوست شقاق است كه به دليل رد شدن مدفوع سفت از اين ناحيه زخم ايجاد شده و در صورت تداوم يبوست بر شدت آن افزوده مي شود، البته اسهال شديد و التهاب روده نيز از علل اين زخم ها هستند .

بسياري از بانوان بعد از زايمان يا سزارين به اين مشكل دچار مي شوند كه علت آن اختلال در دفع است كه به دليل شلي عضلات لگن در حاملگي ايجاد مي شود. علامت اصلي اين بيماري درد هنگام اجابت مزاج است كه گاهي با خونريزي همراه است .

اين درد براي بيمارآزار دهنده بوده و گاهي باعث عدم توانايي در دفع مي شود.

درمان شقاق

 براي درمان شقاق  اين زخم ها هرچه زودتر اقدام شود موفقيت بيشتري در پي خواهد داشت، لذا توصيه مي شود به محض اينكه دچار درد و سوزش در اين ناحيه شديد ، اين اقدامات را انجام دهيد:

1- عامل اصلي ايجاد زخم يعني يبوست را از بين ببريد، خوردن سبزي ها و ميوه هاي فراوان و يك تا دو قاشق روغن زيتون در روز، و خوردن يك ليوان شير يا آب ولرم در ابتداي روز مي تواند براي رفع يبوست به شما كمك كند.

2- روزي 2 باربه مدت 10 دقيقه در لگن آب گرم بنشينيد، آبي كه به اين منظور استفاده مي كنيد بايد تميز و گرم باشد ( در حدي كه باعث سوختگي نشود) اما نياز به ماده ضد عفوني يا جوشاندن آب نيست. پس از بلند شدن از لگن به آرامي خود را خشك نموده و از پمادي كه پزشك تجويز مي نمايد به مقدار كم فقط در ناحيه ابتداي مقعد(نه داخل آن) استفاده نماييد. شقاق  ( معمولا پماد تريامسينولون يا هيدروكورتيزون براي اين مورد توصيه مي شود.)

3- از يك مسكن مانند استامينوفن براي كاهش شقاق درد استفاده كنيد زيرا درد شديد باعث گرفتگي عضله‌ي مقعد و تشديد زخم مي شود.

4- از خوردن غذاهاي محرك مانند فلفل، ادويه جات، چاي غليظ ، نسكافه و كاكائو خود داري نماييد.

5- در صورتي كه درد و يا خونرزي با اين اقدامات برطرف نشد در اولين فرصت به پزشك بواسير مراجعه كنيد تا اقدام لازم صورت پذيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.