علل يبوست

روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

در برخي مواقع نمي توان به آساني دليل معيني به منظور يبوست يافت. دلايل گوناگوني وجود دارند كه مي توانند منجر به ظاهر شدن يبوست گردند.

در برخي مواقع نمي توان به آساني دليل معيني به منظور يبوست يافت. دلايل گوناگوني وجود دارند كه مي توانند منجر به ظاهر شدن يبوست گردند.

يبوست به خاطر ناكافي بودن مصرف مايعات
شايد در مورد مهم بودن نوشيدن مايعات به اندازه كافي زياد شنيده ايد. نوشيدن ۸ تا ۱۰ ليوان آب يا ساير مايعات به صورت روزانه، براي سالم نگه داشتن سيستم دستگاه گوارش و جلوگيري از يبوست ضروري مي باشد. اگر مايعات لازم به بدن تان نرسد، وضعيت سلامتي شما به خطر مي افتد. حتما ضروري نيست كه از آب به عنوان مايعات استفاده كنيد بلكه همه مايعات مي توانند در اين جهت كمك كننده مي باشند.  درمان شقاق آيا از آن گروه اشخاص مي باشيد كه نوشيدن قهوه را مي پسندند؟ درنگ نكنيد بنوشيد. همچنين نوشيدني هاي كافئين دار نظير قهوه و چاي، در تحريك كردن روده خيلي اثرگذار مي باشند كه قادر است برخي از نشانه هاي يبوست را كاهش بدهد. اما نبايست در استفاده از آن ها زياده روي كنيد به اين خاطر كه ممكن است عارضه هاي ديگري را در پي داشته باشند.

يبوست به خاطر كم كاري تيروئيد
هنگامي كه تيروئيد درست كار مي كند، هورمون هايي از آن ترشح مي شود كه در وضعيت نرمال انجام تمام پروسه هاي موجود در بدن تان را سريعتر و آسانتر مي نمايد. دسته اي از اين پروسه ها شامل ضربان قلب، جريان خون و فشرده شدن عضله هاي روده بزرگ و كوچك مي باشد. اگر تيروئيدتان كم كاري داشته باشد درمان شقاق  و با نهايت قدرت خودش عمل ننمايد، تمام اين پروسه هاي آهسته تر مي گردد. اين وضعيت باعث حس خستگي و بي حالي تان هم از درون و هم از بيرون مي شود. همانگونه كه مي دانيد عملكرد آهسته دستگاه گوارش به آساني قادر است يبوست مزمن به وجود بياورد. پزشك قادر است از شما تست تيروئيد بگيرد و اگر مشخص گردد كه شما كم كاري تيروئيد داريد، برايتان دارو تجويز نمايد تا اين نارسايي تيروئيد را بهبود بخشد.

ديابت (مرض قند) و يبوست
بيماري ديابت بر هضم و جذب غذا اثرهاي بسياري دارد كه يكي از آن اثرها پاييت آمدن سرعت تخليه معده مي باشد. بعد از اينكه غذا به معده وارد مي شود و معده كارش را بر روي آنها انجام مي دهد، معده آماده است تا آنها را به سمت روده كوچك هدايت كند تا ساير مرحله هاي هضم و جذب غذا اجرا گردد. زماني كه طول مي كشد تا غذا از معده بيرون بيايد خيلي مهمي مي باشد و اگر خيلي طول بكشد، منجر به يبوست مي شود. در حقيقت افرادي بسياري از مبتلايان به ديابت با عارضه كندي تخليه معده روبرو مي باشند. هنگامي كه غذاها زمان زيادي را در معده مي مانند احتمال دارد افزون بر يبوست، فرد بيمار گرفتار سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ و نفخ نيز گردد. اگر شما ديابت داريد و گرفتار يبوست مي باشيد، بايست هر چه سريعتر براي درمان يبوست به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

يبوست در سندرم روده تحريك پذير  (IBS)
سندرم روده تحريك پذير كه به صورت اختصار IBS  گفته مي شود دسته اي از اختلال هايي مي باشد كه روده بزرگ را كه محل تجمع مدفوع است را درگير مي كند. اين سندرم قادر است هم اسهال و هم يبوست به وجود بياورد و به ويژه در زناني كه در مرحله قبل از يائسگي هستند خيلي رايج مي باشد. در مواقعي كه يبوست داريد آشفته شدن تعادل هورموني قادر است با آهسته شدن حركت غذاها و مايعات، در كاركرد روده بزرگ خلل و مشكل پديد آورد.

يبوست به خاطر دارو ها
خيلي از داروهايي بدون نسخه موجود هستند كه با آهسته كردن حركتهاي روده بزرگ باعث گرفتن يبوست مي شوند. در پايين اسم چند گونه دارو را ملاحظه مي كنيد كه اگر يكي از گونه هايي دارويي را استفاده مي نماييد و دچار يبوست هستيد بهتر است با پزشك خود ملاقات كنيد و از او مشاوره بگيريد، احتمالا استفاده از يكي از آنها به يبوست تان ارتباط دارد يا دست كم يكي از علت هاي يبوست است. اگر اين درست باشد، احتمالا او به شما سفارش مي كند كه به همراه استفاده از اين داروها، داروي نرم كننده مدفوع نيز استفاده نماييد، اما اين تنها يك درمان موقتي است. تناول غذاهاي مناسب و نوشيدن مايعات به اندازه كافي، راه حل اثرگذارتري مي باشد. اين داروها عبارتند از:
آنتي هيستامين ها- ضد افسردگي هاي سه حلقه اي (تري سيكليك)- كربنات كلسيم و ساير فرآورده هايي كه براي سالم نگه داشتن استخوان ها استفاده مي شوند. - داروهاي مسدود كننده كانال كلسيم  درمان شقاق   كه به منظور درمان فشار خون داده مي شوند. – بسياري از مسكن ها به ويژه آنهايي كه داراي كدئين هستند نظير استامينوفن كدئين- داروهاي ضد اسهال.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.