انواع يبوست

روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

به طور طبيعي، يك فرد سالم هر روز بين يك تا سه بار شكمش كار مي كند و حداقل آن، هر سه روز يك بار است. معمولاً يبوست را اين جور تعريف مي كنند: اجابت مزاج كمتر از سه بار در هفته، ولي اين تعريف كامل و جامعي نيست. يبوست همچنين مي تواند قوام مدفوع را تغيير دهد به طوري كه مدفوع سفت و خشك شود و يا اينكه اجابت مزاج براي شما سخت باشد و مجبور باشيد زور بزنيد. ممكن است هر روز شكمتان كار كند ولي احتمالاً درد دارد و حس مي كنيد كه روده تان كاملاً خالي نشده و عمل دفع ناقص انجام شده است. امكان دارد احساس كنيد شقاق مدفوع گير كرده و خارج نمي شود و گاهي اوقات هم مجبور مي شويد براي خارج كردن مدفوع از دستتان كمك بگيريد. هر كدام از اين علايم مي تواند نشان دهده انواع يبوست در شما مي باشد.
يبوست ناشي از ناهماهنگي عضلات لگن و مقعد
اين اختلال فقط عضلات شقاق كف لگن را درگير مي كند و مي تواند بر اثر زايمان يا جراحي درآوردن رحم (هيستركتومي) و همچنين افزايش سن بوجود بيايد. اين نوع يبوست زماني بروز مي كند كه نظم كاركرد روده بزرگ شما كمي به هم مي خورد و عضلات لگن هماهنگ با هم كار نمي كنند. به طور طبيعي وقتي مغز پيامي دريافت مي كند كه روده بزرگ و ركتوم (قسمت انتهايي روده بزرگ) پر از مدفوع شده و به عضلات لگن پيام مي دهد كه منقبض شوند و مدفوع را به سمت ركتوم برانند و عضلات مقعد شل شوند تا مدفوع از مقعد خارج شود.
براي اينكه بهتر متوجه شويد، يك لوله خمير دندان را فرض كنيد: شما در آن را بر مي داريد و تيوپ را فشار مي دهيد و خمير دندان به راحتي خارج مي شود. در اين نوع يبوست اين روند درست و آن طور كه بايد پيش نمي رود و عضلات هماهنگ با هم كار نمي كنند، همانطور كه حدس مي زنيد، اين اختلال باعث مي شود اجابت مزاج و خروج مدفوع از روده بزرگ سخت و اغلب اوقات دردناك شود، چون وقتي عضله نزديك به ركتوم بايد شل شود تا مدفوع بتواند از مقعد خارج شود، اين عضله منقبض مي شود. مثل اين است كه در لوله خمير دندان بسته باشد.
يبوست ناشي از كندي حركت روده
يبوست ناشي از كندي حركت روده شايع ترين نوع يبوست است و حدود ۵ درصد از مردم به آن دچار هستند. اين عارضه شقاق زماني ايجاد مي شود كه عضلات در تمام روده بزرگ- نه فقط كف لگن- كُند شده اند و از اين رو به سختي مي توانند مدفوع را از روده بزرگ بيرون دهند. اين مشكل شقاق مي تواند از نوجواني به بعد بروز كند و همچنين افزايش سن، كم غذا خوردن، تغيير رژيم غذايي، مصرف داروها، بارداري، زايمان يا جراحي خارج كردن رحم (هستيركتومي) نيز مي توانند بر عملكرد عضلات تمام روده بزرگ تأثير بگذارند و از اين رو يبوست مزمن ايجاد كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.