بيرون زدگي روده از مقعد (پرولاپس ركتوم)

روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

پرولاپس ركتوم نوعي عارضه است كه در آن مخاط يا كل روده از ناحيه مقعد خارج مي شود. چنانچه تنها مخاط روده از مقعد بيرون زده باشد نوع ناكامل اين بيماري محسوب شده و در صورتي كه علاوه بر مخاط، تمام قسمت‌ها اعم از عضلات نيز از مقعد خارج شود فرم كامل پرولاپس ركتوم خوانده مي‌شود. پرولاپس كامل ركتوم بيشتر در افراد پير كه از داروهاي اعصاب يبوست زا استفاده مي كنند، ديده ميشود. همچنين در بيماران قطع نخاعي كه داروهاي ملين مصرف مي كنند ديده مي شود و در برخي از خانواده‌ها شيوع بيشتري دارد و زمينه خانوادگي در ابتلا به آن موثر است.

اين بيماري معمولا در كودكان شايع‌تر است، به طوري كه از نه ماهگي تا زير سه سالگي سن شيوع آن در كودكان محسوب مي شود. ابتلاي پرولاپس در كودكان بالاي شش سال، كمتر اتفاق مي افتد و در صورت وقوع حتما بايد مورد توجه قرار گيرد.

نشانه هاي پرولاپس ركتوم (بيرون زدگي روده از مقعد يا شقاق )

مخاط قرمز رنگ تيره شقاق ، بيرون زده از مقعد ، خونريزي يا دفع خون هنگام زور زدن از جمله علائم پرولاپس ركتوم است. ايجاد زخم يا پوليپ و همچنين تغيير رنگ در انتهاي ركتوم از مهم ترين علائم پرولاپس ركتوم است.
افرادي كه شاهد درد و زخم در ناحيه مقعد شقاق هستند بايد توجه داشته باشند، در صورتي كه دفع خون در مدفوع، زخم منفرد ركتوم، احساس دفع ناكامل يا خروج توده دارند، ممكن است به پرولاپس ركتوم مبتلا شده باشند لذا لازم است در اولين فرصت به پزشك متخصص شقاق  مراجعه كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.