علائم شقاق

روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

به پاره و زخمي شدن كناره هاي مقعد درمان شقاق گفته مي شود. اين زخم به صورت خطي در طول مقعد ظاهر مي گردد و به اين خاطر كه اين قسمت مقعد دريافت كننده هاي حسي بسياري را داراست يك حالت فوق العاده دردآوري را موجب مي گردد. كه نشانه هايي نظير يبوست - زايمان دفع مدفوع بزرگ و محكم و يا اسهال دراز مدت و نظاير آنها منجر به پديد آمدن شقاق يا فيشر مي گردد. به همين خاطر قسمتي از نشانه هاي آشگار شدن شقاق يا فيشر را در زير به صورت خلاصه مي آوريم تا موقع ظاهر شدن اين نشانه ها در اسرع وقت به پزشك متخصص مراجعه فرمائيد.

به پاره و زخمي شدن كناره هاي مقعد درمان شقاق گفته مي شود. اين زخم به صورت خطي در طول مقعد ظاهر مي گردد و به اين خاطر كه اين قسمت مقعد دريافت كننده هاي حسي بسياري را داراست يك حالت فوق العاده دردآوري را موجب مي گردد. كه نشانه هايي نظير يبوست - زايمان دفع مدفوع بزرگ و محكم و يا اسهال دراز مدت و نظاير آنها منجر به پديد آمدن شقاق يا فيشر مي گردد. به همين خاطر قسمتي از نشانه هاي آشگار شدن شقاق يا فيشر را در زير به صورت خلاصه مي آوريم تا موقع ظاهر شدن اين نشانه ها در اسرع وقت به پزشك متخصص مراجعه فرمائيد.


نشانه هاي بيماري شقاق يا فيشر1- دارا بودن درد در موقع دفع مدفوع
2-خون ريزي از ناحيه مقعد
3-خون ريزي موقع مدفوع ( خون در مدفوع )
4-سوزش و خارش قسمت مقعد
5-مشاهده رگه هاي خوني در روي مدفوع و يا دستمال توالت
6-دارا بودن درد و يا اسپاسم تا مدتها پس از دفع مدفوع
 در اكثر مواقع درمان شقاق ممكن است با بيهوشي فرد و يا به صورت بي حسي چه به صورت موضعي و چه به صورت نخاعي صورت گيرد. بسته به ميزان حاد بودن شقاق، بهترين روش براي درمان آن اتخاذ خواهد شد. در زير با انواع روش هاي درمان بيماري شقاق آشنا مي شويم.
درمان شقاق
درمان شقاق با ليزريكي از جديدترين روش هاي درمان بيماري شقاق (فيشر) ليزر مي باشد. كار اين روش به اين صورت است كه با استفاده از ​اسفنكتر داخلي(عضلات مدور در انتهاي مقعد) قطع مي شود و زائده پوستي نيز جدا مي شود. به طور كلي اين روش بر ساير روش هاي درمان بيماري شقاق برتري دارد. از جمله مزاياي درمان شقاق با ليزر نسبت به ساير روش ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
عدم نياز به بيهوشيكاهش درد بلافاصله پس از درمانجلوگيري از بروز عفونتدرمان ساير بيماريهاي مقعد به طور همزمانسرپايي بودن و سرعت در انجام عملنداشتن خون ريزي بخيه و پانسمانعدم وجود دردنداشتن دوران نقاهتعدم بازگشت بيماري و تضميني بودن آننداشتن عوارضي چون بي اختياري و ...
درمان شقاق با روش اسفنكتروتومي جانبي-داخلياين روش يكي از مؤثرترين روش هاي درمان بيماري شقاق مي باشد. 90% از بيماراني كه با اين روش عمل مي شوند، سلامت خود را باز مي يابند و پس از دو روز مي توانند به زندگي عادي خود بازگردند.
درصد پاييني از افراد پس از درمان با اين روش مجدداً به پزشك مراجعه مي كنند و بيماري آنها پس از مدت كوتاهي عود مي كند. در اين صورت بيمار را بايد از جنبه هاي ديگري چون سرطان ناحيه مقعد و بيماري كرون نيز بررسي نمود.
در اين روش قسمت سطحي اسفنكتر مقعد را با تيغ جراحي برش مي زنند. با وجود تاثيرگذاري بالاي اين روش در درمان بيماري شقاق، بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه در صورت عدم تواناي پزشك اين روش داراي عوارض غيرقابل بازگشتي مي باشد. از جمله اين عوارض مي توان به عدم كنترل در خروج گاز و نشت مواد مدفوعي اشاره كرد و چون اسفنكتر داخلي مسئول كنترل مدفوع در زمان استراحت فرد است، هرنوع آسيب به اين بخش سبب ايجاد بي اختياري مي گردد. اين بي اختياري براي بيمار بسيار آزار دهنده است.درمان شقاق به وسيله بوتاكسهنگامي كه بيمار به شقاق مبتلا است، عضلات مقعد او دچار اسپاسم و گرفتگي مي شود. يكي از روش هاي درمان شقاق هنگامي كه اين بيماري در ابتداي مراحل خود مي باشد، تزريق بوتاكس است.
بوتاكس نوعي سم به نام بوتولينوم مي باشد كه باعث فلج شدن موقتي عضلات يك ناحيه خاص از بدن بين 3 تا 6 ماه ميگردد. با اين روش كه به صورت سرپايي انجام مي شود، بوتاكس را به عضلات مقعد بيمار تزريق مي كنند و عضلات مقعد اصطلاحا بي حس يا فلج مي شود و در نتيجه آن اسپاسم، فشار و تنگي مقعد برطرف مي شود و با گذشت زمان فرد هنگام دفع مزاج درد را حس نمي كند و فشاري بر انتهاي روده نيز بوجود نمي آيد و به مرور زمان زخم ايجاد شده نيز درمان ميگردد.
همانطور كه اشاره شد تاثير بوتاكس بين 3 تا 6 ماه مي باشد و درصورتيكه فرد بصورت دائم مشكل تنگي و اسپاسم عضلات مقعد را داشته باشد ممكن است بعد از بين رفتن تاثير بوتاكس مجدد علائم اين بيماري را مشاهده كند كه در اين صورت مي بايست با پزشك خود جهت درمان دائم بيماري مشورت كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.